vineri, 16 iulie 2010

Mai e loc de scadere pe piata auto?

România se dezumflă pe zi ce trece. Acum e evident că "balonul" nu a fost doar imobiliar (cum am crezut cu toţii). Toată România a fost un balon care acum a pocnit şi continuă să fâsâie.

Azi vreau să scriu două vorbe despre piaţa auto. Mai e loc de scădere? Anul acesta s-au înmatriculat doar 36.636 de maşini noi în primele 6 luni. Asta înseamnă că, dacă va continua acest ritm, până la sfârşitul anului se vor înmatricula în jur de 70-80.000 de maşini noi. Cam ca la nivelul anilor 2000-2001, înainte de boom-ul creditării.

Am auzit recent un dealer auto zicând că "mai jos nu se poate". Din păcate eu cred că se poate, pentru că în 2003 puteai încă să cumperi Dacia şi Daewoo cu vreo 3500 de euro, în vreme ce astăzi cel mai ieftin model disponibil pe piaţă e Loganul fără dotări la peste 6500 de euro. Aproape dublu. Piaţa va continua să scadă pentru că, spre deosebire de anii 2001-2002, segmentul cel mai solid al pieţei auto româneşti, cel dedicat clienţilor cu bugete de până în 4000 de euro, e complet neacoperit. Acest segment ar putea fi acoperit la ora actuală numai cu chinezării şi indianisme. Tata Nano sau Chery. Dar astea nu au dreptul să circule pe la noi, pentru că suntem ditamai membrii UE, aşa că rămâne cum am stabilit: se poate şi mai rău.

18 comentarii:

Akhenaton spunea...

Manole, mi-a fost dat ca in ultima vreme sa fiu nevoit sa umblu sa inchiriez. Am observat la unii disperarea ca nu pot obtine chiria ceruta, la altii un soi de detasare. Niciunul insa nu voia sa iasa din cliseul: "anul trecut ceream ...". Un proprietar mai fitos mi-a spus ca fara atat (nu spun suma exacta ca nu e relevangta) nu inchiriaza, ca nu-i cere de mancare, chit ca s-au marit putin impozitele.
Pe piata auto lucrurile sunt un pic mai nuantate, cred eu. Se cumpara inca second-hand, sau se fac schimburi. Pe piata imobiliara nu am auzit de prea multi interesati de un astfel de sistem. Am un amic ce doreste sa schimbe o garsoniera+diferenta cu apartament de 2 sau cu 3 camere si ma refer la Bucuresti. Nu a gasit in 4 luni nici macar un singur doritor.
Sunt oare romanii fuduli?

ionut spunea...

@Akhenaton

E doar comportament anti-economic. Trece, cu timpul!

Flavian spunea...

Serios ? Acum e evident că "balonul" nu a fost doar imobiliar (cum ATI crezut cu toţii) ? :)

Dar de banci ce mai credeti ? Sau de aur, ferme si combustibili ?

Informatii-economice spunea...

Mai e mult loc de coborat pe multe piete.
Probabil ca piata auto si imobiliarele sunt cele mai umflate.
@Akhenaton - E un comportament umap perfect normal bazat pe anticipatii adaptive in loc de anticipatii rationale.
De aceea se poate specula atat de mult bazat pe timpul ce trece din momentul in care e normal sa se intample ceva si momentul in care oamenii isi schimba comportamentul.

alex.dumitrascu spunea...

Piata auto nu prea seamana cu piata imobiliara. Si nici bulele nu sunt de aceeasi natura.
Pe piata auto:
-nu exista investitori
-exista in schimb producatori si comercianti
-automobilele nu sunt imobile, pot fi transferate dintr-un loc in care nu se vand intr-un loc in care se vand
-prin urmare nu exista nici investitori "captivi" care sa tina la pret.
-in industria automobilului se fac investitii in tehnologie, automobilul evolueaza, spre deosebire de terenuri care au fost suportul de crestere in imobiliare.

Comparatia intre boom-ul pietei auto si bula imobiliara nu mi se pare productiva.

Manole spunea...

@Flavian: tu întotdeauna ai fost o excepţie cu stilul tău pre-apocaliptic, apocaliptic şi post-apocaliptic. Majoritatea oamenilor totuşi ar vrea să nu-şi taie venele chiar acum, ci să mai aştepte. E în natura noastră să sperăm :)

@Alex. Dumitrascu: comparaţia mea era doar o remarcă. Multă lume, din industrii importante, se încurajează în felul ăsta: "mai jos nu se poate" fără să vadă că mai e loc destul de scădere pe piaţa pe care activează. Pe de altă parte există şi aici investitori captivi, de exemplu dealerii care au dezvoltat reţele şi se văd lipsiţi acum de obiectul muncii.

Kiko spunea...

Ar fi interesant de stiut cate din masinile care circula sunt defapt PLATITE.

Ce piatza sa mai ai, cand s-a cumparat pe imprumut si cu stimulente de stat, aducand cererea din viitor in fatza. In viitor nu mai sunt cumparatori. Iar multi dintre cei care au cumparat n-au bani sa schimbe un cauciuc sau sa revopseasca o zgarietura. Pt ca n-au avut niciodata.

Flavian spunea...

Manole, prabusirea Caritasului economic mondial nu echivaleaza pentru toti cu apocalipsa. La fel cum nici prabusirea balonului imobiliar nu a insemnat... ;)

Stiu ca sunt insa unii mai speriati, care sufera in continuare de o chestie numita Sindromul Stockholm si care nu vor sa auda de asa ceva.

Ma mir insa de tine, ar trebui sa intelegi mai usor, doar ai avut atata experienta. Acum 3 ani tu erai cel care "speriai imobilistii" cu previziunile tale, iar azi vorbesti exact ca zilistenii de atunci.

Hubble spunea...

Deocamdata e in toi campionatul national de debransari. Nici nu vreau sa ma gandesc ce va fi la iarna, ICE AGE 4.

Cat despre piata auto ... Basescu avea dreptate "nu e nevoie de autostrazi in RO", se vor rari masinile.

Editor spunea...

Felicitari pentru munca despusa aici,totul e bine organizat si interesant,continua asa ,iti voi urmari noile articole.
Nehoiu online Marketing Asesinos seriales Directorio web SEO

ioan spunea...

Dpdvd al affordabilitatii, o masina de 6500 Eur din 2010 e mai ieftina decat una de 3500 din 2003.

AristotelCostel spunea...

@ioan

Vorbesti despre affordabilitatea pe hârrtie?

@Renault

În cât timp crezi că 'or bătea la ochi ligheanele acordeoane şi statisticile cu revenirea "retailului de ducă"?

Ştim... e... Made in Romania

@Ioan

Progresul tehnologic accelerează deflaţia. Nefericire maximă cu industria auto... ce se produce bine s-a scumpit, iar trotinetele din plăsticuţ au preţ de... maşină.

"Modelul" economic având la bază schimbarea otomobilului ca pe şoseţi s-a năruit.

Deci... ăăă... deci, producătorii ne vor râde în nas asemeni retardobiliarilor sau nu?

Câte luni? :)

AristotelCostel spunea...

Dan Vardie arată că preţul automobilelor va înregistra în curând o creştere semnificativă, în urma scumpirilor materiilor prime cum ar fi oţelul sau tabla. Deşi au încercat să înghită efectele acestor costuri, constructorii de automobile nu vor mai putea rezista mai mult de un an şi jumatate.

... e vechi, dar atât de actual... ca Caragiale...

ioan spunea...

N-am inteles nimic din argumentatia ta de mai sus.

Cert e ca puterea de cumparare a 3500 E (transformati sau nu in lei) in 2003 (mai pe inteles, ce puteai lua din magazin cu banii astia) e mai mare decat cea a sumei de 6500 E, aproape dubla. Preturile si salariile reale in lei au crescut de vreo 3 ori in perioada asta iar cursul a batut pasul pe loc.
Amuzant e ca manole stabilea balonarea auto doar pe baza faptului ca in matematica, 6500 e mai mult decat 3500 (si,deci, e mai scump).
Ma mira scaparea asta din partea lui manole, probabil tinea mortis sa scrie despre balonarea generalizata.

AristotelCostel spunea...

Esti... neintelegator!

In plus, compari 2003 cu iunie 2010. :)

1. Credit pentru orice.
2. Lizing.
3. Programul rabla.
4. Totul va fi (mai) bine.

... astea 4 sunt gata.

Comparat cu 2003, mai avem dubii dacă intrăm în UE sau dacă... ieşim? :)

Aş forţa puţin nota spunând că lipsa locurilor de muncă afectează în principal... tinerii (world wide). Şi... oricum nimeni nu mai vrea să muncească... uite, de exemplu. dealerii auto. :)

...
E_rată

Deşi se produce mai mult şi mai ieftin/prost, preţul a cam stat pe loc.

De asemenea, mai spuneam ca Logan pierde, rând pe rând, toate confruntările... frontale, ori eu n-aş da 6513 euro ca să apar fără cap la ştiri. :)

cezar spunea...

Amuzant e ca manole stabilea balonarea auto doar pe baza faptului ca in matematica, 6500 e mai mult decat 3500 (si,deci, e mai scump).

Ma rog, tot manole a anticipat corect inca de anul trecut reasezarea preturilor la imobliare la 300 E/mp pe Buc. Nu cred ca era sincer, insa m-a surprins ca s-a luat in serios pe la sfarsitul sondajului resentimentar. Ce treaba avea cu imobiliarele ? Voia sa cumpere ieftin ? Oamenii vor multe :)

Intr-adevar, domeniul auto e, alaturi de IT/net/GSM e printre putinele care s-au ieftinit, in termeni reali, din 2003 incoace. Manole crede invers.

...manole :))

AristotelCostel spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
AristotelCostel spunea...

@cezar

Azăbăliţei, "min. 1400" şi "min. 900" sunt scenarii moarte, "300"... ie viitoru'. This is SPARTĂ! (bula) :))

Oamenii vor să se îmbogăţească şi cu un strat de 2 centimetri de grăsime în juru'... nucii. 10 ani de cură nu va omorî pe... mulţi. :)

Rezultatul recensământului 2011 va accelera scăderea prețurilor pe piața imo?

Continut video

Loading...