miercuri, 5 noiembrie 2008

Obama, presedintele SUA

Barack Obama a câştigat alegerile, e oficial. El e noul preşedinte al SUA. Părerea mea e că trăim un moment de o intensitate maximă, ceva se va schimba în America, nu va mai fi aceeaşi.

Obama e văzut ca un reformator. Rămâne de văzut ce, cum şi cât se va reforma din America. În ceea ce priveşte cestiunile imobiliare, iată cu ce fel de om avem de-a face:

  • are de gând să suspende executările silite timp de 90 de zile (şi după aia?!)
  • are de gând să reducă taxele pentru familiile care câştigă sub 200.000 USD pe an (să aibă oamenii bani să-şi plătească toate cele)
  • vrea să reducă taxele şi să acorde stimulente financiare pentru companiile care creează locuri de muncă (nu care cumva ipotecaţii să rămână fără job?)

Toate chestiile astea le-am luat din celebrul filmuleţ electoral de jumătate de oră care a fost difuzat în urmă cu o săptămână. Să-l vedem la treabă...

43 de comentarii:

belly spunea...

"are de gând să reducă taxele pentru familiile care câştigă sub 200.000 USD pe an (să aibă oamenii bani să-şi plătească toate cele)"

Cum naiba familiile cu un venit de 200.000 USD sunt considerate sarace..

Asta inseamna un venit de 8300 USD de mebru pe luna, ceea ce nu prea ar merita sa li se reduca taxele.

Mai bine stabilea limita pe unde la 100-130.000 USD.

Anonim spunea...

Inceputul "bulei" imobiliare in SUA a fost dat tot de democrati, prin Jimmy Carter, care prin lege a obligat bancile ca 21 % din credite sa fie acordate persoanelor din "low class". Adica afro-americani si hispano-americani. Unul din consilierii sai era un afro-american, presedinte al unui tip de ONG care se ocupa de drepturile minoritatilor. Si astfel a inceput imbogatirea aparenta, pe credit (bani inexistenti), a persoanelor ninja (no imcomes, no money, no assets) care a dus la aceasta criza financiara.

ionut spunea...

@all

America "vireaza" la stanga...

Anonim spunea...

Numărul maşinilor returnate firmelor de leasing a sărit cu 25%

Vorbeam de lupul de la usa.

In contractele de leasing scie ca daca nu platesti ratele, iti confisca masina pentru recuperarea prejudiciului dar iti imputa si plata diferentei nerecuperate plus cheltuielile aferente plus comisionul de incheiere anticipata a contractului. Deci baieti nu va asteptati ca o se straduiasca firma de leasing sa va valorifice masina la valoarea de piata ci la o valoare la care sa o marite urgent iar pentru diferenta va veti trezi cu un titlu executoriu acasa.

Anonim spunea...

Nu mai e nevoie sa construim autostrazi si alte sosele pentru ca:
- numarul masinilor se va reduce
- transportul de marfa va scadea
- banii de ars gazu (benzina) se vor rarefia
- banii de figuri pe Valea Prahovei sau la mare se vor rari si ei
O sa se mai lumineze si circulatia in Bucuresti. Sa vezi cum o sa puna mana baietii si fetele pe metrou si RATB si o sa reia calculul despre cum e mai ieftin (cu masina ori cu mijloacele de transport in comun).

nestor spunea...

Exact. Deci dupa cum spuneam, creditorul va urmari sa recupereze intreaga suma de bani, indiferent daca bunul garantat mai acopera sau nu intreaga valoarea. Identic valabil si pentru imobile.

Anonim spunea...

Un articol frumos:

http://www.gandul.info/viata/apocalipsa-financiara-vazuta-de-la-iepuresti.html?3931;3431019

Si inca unul cu oameni loviti la cap:

http://www.gandul.info/actualitatea/chiar-daca-nu-au-cui-sa-vanda-imobiliarii-din-pipera-cresc-preturile.html?3927;3431179

Anonim spunea...

Nu stiu ce sa zic de imobile. Pana nu avem raspunsul unui specialist sau un exemplu concret mai stam in stand-by.

Daca e pe bune cu recuperarea prejudiciului inseamna ca va incepe sezonul de spanzuratori. Nu prea vad cum e sa te trezesti si fara avans si fara casa si cu o datorie de vreo 50000 de batrane. Doamne fereste.

nestor spunea...

Oamenii si-au angajat niste resurse financiare sperand la niste castiguri, iar aceste castiguri nu au venit, motiv pentru care oamenii au pierdut bani sau vor pierde bani. Intrucat toti cei care au luat aceasta decizie au facut-o benevol, chiar nu vad care e problema.
Din moment ce banca nu are pretentia sa imparti castigurile cu ea, nu vad de ce ar trebui sa imparti pierderile.

Anonim spunea...

Si apoi sunt cu gramada cei care au luat credit ca sa speculeze cu terenuri si imobile. De ce sa le subventioneze statul rata ?

belly spunea...

@all
un mic sfat, nu incercati prea mult sa "faceti" o lege a subventionarii ratei de catre stat, pentru ca degeaba concepem noi ceva super OK, ca "puterea" face ce vrea ea.

Anonim spunea...

Sau altfel spus sa nu-l mai pomenim pe necuratu (rata subventionata) ca s-ar putea sa le vina idei la cei cu putere.

Anonim spunea...

Atata timp cat 92 % din angajatii romani au unul/mai multe credite ipoteza "ratei subventionate" pare plauzibila si aici.
Incepe sa imi para rau ca pana acum nu am avut/nu am, nici un fel de credit. Deja mi-a spus cineva ca sunt prost ca am luat masina cu plata integrala.

dcg spunea...

Nenea Cora,

"Sau altfel spus sa nu-l mai pomenim pe necuratu (rata subventionata) ca s-ar putea sa le vina idei la cei cu putere."

Sper ca nu citeste blogul unu' care promitea 20.000 pe cap de capsunar intors in tara ca ne-am ars. Iti dai seama ce "promisiune" de impact pe timp de campanie electorala ar fi asta.

ionut spunea...

Nenea cora


"In contractele de leasing scie ca daca nu platesti ratele, iti confisca masina pentru recuperarea prejudiciului dar iti imputa si plata diferentei nerecuperate plus cheltuielile aferente plus comisionul de incheiere anticipata a contractului. Deci baieti nu va asteptati ca o se straduiasca firma de leasing sa va valorifice masina la valoarea de piata ci la o valoare la care sa o marite urgent iar pentru diferenta va veti trezi cu un titlu executoriu acasa."

Mai citeste odata contractul de leasing...
Leasingul este cum am mai spus un contract de inchiriere. La sfarsitul lui poti sa optezi sa le dai masina inapoi.Daca nu mai vrei sa-ti platesti ratele e simplu: predai masina si gata.
Oricum nu e o situatie prea placuta deorece pierzi si masina si avansul si ratele platite pana atunci.

Anonim spunea...

@ionut
Nu merge doar asa sa dai cheile si gata. Contractul spune clar ca daca faci asta platesti ceea ce enumeram adineaori.
Daca ai luat un Logan cu 5-10% avans (1000 E) si ai platit 2 ani eu as da masina inapoi sa se spele pe cap cu ea ca oricum valoarea ei s-a dus si e deja uzata si hurducata. In felul asta la fiecare 2 ani mi-as schimba masina. Dar nu merge chiar asa.

sunmirror spunea...

@nenea cora:
De unde ai informatiile astea ?

mobutu spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
mobutu spunea...

ionut spunea...
"Oricum nu e o situatie prea placuta deorece pierzi si masina si avansul si ratele platite pana atunci."

Pai nu "pierzi" intrucât te-ai folosit de bunul respectiv ... toata chestia este ca pretul inchirierii este mult supra-evaluat (inchiriere mult prea scumpa in cazul leasingului).

ionut spunea...

nestor

In legatura cu contractele ipotecare, m-am interesat si treaba sta asa:
1)In cazul lichidarii silite banca urmareste recuperearea exclusiv a sumei finantate, nu si a dobanzilor.
2)Mai mult, nu toate creditele ipotecare sunt la fel. Daca banca a fost suficient de "desteapta" sa prevada o inversare a trendului( adica o scadere a preturilor) atunci, intr-adevar, in contract se specifica faptul ca daca in urma licitatiei banca a vandut casa cu 80000 de euro de ex. si suma finantata a fost 100000 de euro, inseamna ca DA trebuie sa-i platesti diferenta de 20000 de euro.
Se pare insa ca foarte putine banci au prevazut asta in contract, si in marea majoritate a cazurilor, in care ipoteca este singura garantie, banaca iti ia casa si la revedere. Restul este pierderea ei, deoarece , asa cum si mie mi s-a parut normal, banca a facut evaluarea si si-a asumat riscul.

Anonim spunea...

Numai vesti bune:

http://www.zf.ro/zf-24/criza-ieftineste-apartamentele-din-cluj-cu-pana-la-40-urmeaza-falimentele-3390669/

Asta pentru ca la Cluj a fost Caritas acum vreo 15 ani.

Deci vor rezista pe piata doar dezvoltatorii care au pornit la drum cu fonduri suficiente. Cei care s-au bazat pe vanzari vor falimenta. Si in urma lor o groaza de tepuiti care vor privi scheletele blocurilor pentru care au dat avans sau pentru care au datorii de sute de mii de euro la banci.

Caritas in toata splendoarea. Cine s-a retras acum un an a iesit pe plus. Restul se uita ca viteii la poarta noua si baga explicatii gen reasezarea pietei.

Au mama !

nestor spunea...

Daca ar fi mult supraevaluat nu are mai lua nici o firma masini in leasing.

nestor spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Anonim spunea...

@sunmirror
Am citit un draft de contract de leasing de la Renault dupa care mi-am bagat piciorul pentru ca la asta visam si eu sa le dau masina inapoi peste 2 ani. Dar nu merge.

ionut spunea...

nenea cora

"@ionut
Nu merge doar asa sa dai cheile si gata. Contractul spune clar ca daca faci asta platesti ceea ce enumeram adineaori.
Daca ai luat un Logan cu 5-10% avans (1000 E) si ai platit 2 ani eu as da masina inapoi sa se spele pe cap cu ea ca oricum valoarea ei s-a dus si e deja uzata si hurducata. In felul asta la fiecare 2 ani mi-as schimba masina. Dar nu merge chiar asa."

Asculta-ma, faci confuzie intre contract de leasing si credit auto.
Leasingul in romania se face pe maxim 5 ani. Pai daca din 10000 de euro, ai platit 1000 avansul( putin probabil deoarece avansul minim acceptat este de 15%, iar in cele mai multe cazuri este de 20-25%) si inca 2 ani rate, adica inca minim 4000, ai cam platit jumate de masina.
Pai ei, ca sa-si scoata banii, trebuie s-a vanda cu 5000...


In cazul creditului auto, un avans de 5-10%, inseamna sa ai un "scoring" foate bun.
In plus, in cazul creditului auto, in momentul in care nu-ti mai platesti ratele, intri in baza de date ca rau platnic, si nu mai "pupi" masina pe credit cel putin 5 ani.
Ca urmare, aici ai dreptate: nu merge chiar asa.

ionut spunea...

mobutu

"ionut spunea...
"Oricum nu e o situatie prea placuta deorece pierzi si masina si avansul si ratele platite pana atunci."

Pai nu "pierzi" intrucât te-ai folosit de bunul respectiv ... toata chestia este ca pretul inchirierii este mult supra-evaluat (inchiriere mult prea scumpa in cazul leasingului)."

Pai pierzi, ca daca vrei doar o masina "inchiriata", apelezi la varianta leasingului operational, caz in care din valoarea masinii se scade valoarea reziduala( minim 20%), si la sfarsitul contractului le dai masina inapoi.
In plus te poate ajuta si la scaderea impozitului pe profit si a T.V.A.-ului.

In plus, nu cred ca ai putea sa inchiriezi(mult) mai ieftin aceeasi masina. Alte variante de inchiriere s-ar putea sa fie mult mai scumpe.

Anonim spunea...

@ionut
La Renault merge cu 5-10%.
Apoi dai 1000 avans la 10000.
Am intrebat eu o simulare.
La 9000 datorie vine rata cam 160 din care in primii ani dobanda de 100 si restu de 60 e plata efectiva. Am dat cifre aproximative.
Deci in 2 ani platesti cam 1500 din 9000 si mai raman 7500.
Pai mai dai tu masina cu 7500 dupa doi ani ?

Dar mai putin are asta importanta. Principalul e ca te-ai bucurat de o masina noua si ai scapat de ea fara dureri de cap. Dar pe bune, am citit contractul si daca nu platesti pana la sfarsit ratele te incarca cu o gramada de clauze de penalizare.

Asa ca cea mai la indemana solutie e sa cesionezi contractul altcuiva. Practic ii dai masina gratis si sa-si plateasca ratele pana la sfarsit.

La masini e mai usor pentru ca nu e vorba de bula si gasesti client dar la apartamente cesionezi moneda din Botswana. Ramai cu un drag de credit.

ionut spunea...

nenea cora

"Am citit un draft de contract de leasing de la Renault dupa care mi-am bagat piciorul pentru ca la asta visam si eu sa le dau masina inapoi peste 2 ani. Dar nu merge."

Sa inteleg ca ai firma?

ionut spunea...

nenea cora

Fugi d'aci, ca te-au "aburit"! Eventual platesti, maxim, un comision de rambursare anticipata de 3-4%!

ionut spunea...

nenea cora

"La masini e mai usor pentru ca nu e vorba de bula si gasesti client dar la apartamente cesionezi moneda din Botswana. Ramai cu un drag de credit."

Hmm! Eu zic ca te inseli. S-ar putea ca "bula" auto sa fie mai mare decat cea imobiliara...

Anonim spunea...

@ionut
Nu am firma. Dar ti-am spus ce scrie in contract. Ca e abureala nu stiu bat ai supouz not.

nestor spunea...

Macar e clar ca romanul numai la cum sa traga tepe se gandeste.

belly spunea...

nestor spunea...

"Macar e clar ca romanul numai la cum sa traga tepe se gandeste."

2 bile albe de la mine :)
Tocmai ce ai zis esenta romanului si modul lui de gandire :)

Anonim spunea...

@ionut
Adica te astepti la o hemoragie de masini scoase la vanzare de firmele de leasing. Asta ar duce la niste preturi second hand ridicole.

@nestor
Hai ca esti si simpatic cateodata. Chiar la firmele de leasing le porti tu de grija cand ele mai incaseaza odata valoarea masinii de la creditat prin dobanzi si comisioane. Care e problema daca am studiat contractul si am incercat sa beneficiez de clauzele lui. Adica vrei sa semnez ca primaru sau ca viteii care au luat credite cu dobanzi promotionale de 3%.

ionut spunea...

"nestor spunea...
Macar e clar ca romanul numai la cum sa traga tepe se gandeste.


Nestor, sa nu-ti mai platesti ratele la leasing, nu e "teapa" firmei de leasing, ci a ta...

ionut spunea...

nenea cora

"@ionut
Adica te astepti la o hemoragie de masini scoase la vanzare de firmele de leasing. Asta ar duce la niste preturi second hand ridicole."

Pai eu vad cum reactioneaza partenerii, clientii si cunoscutii mei, si in afara de asta , uite si o comfirmare:


"Numarul masinilor care se intorc la companiile de leasing deoarece clientii nu isi mai pot plati ratele a inregistrat un salt de circa 25% in octombrie, in contextul episoadelor de depreciere abrupta a leului si al majorarii substantiale a dobanzilor, afirma manageri de pe piata.
"Se intorc multe masini la companiile care au practicat avansuri foarte mici sau zero si care au castigat portofolii de mii de masini in acest fel, iar acum recupereaza zeci de masini pe luna. Din cate am vazut pe piata, in octombrie s-au returnat cu 20-25% mai multe masini decat in lunile trecute", a declarat pentru ZF Septimiu Postelnicu, directorul general al UniCredit Leasing, cea mai mare companie de pe piata anul trecut, cu finantari acordate de 500 mil. euro.

El sustine ca in cazul UniCredit Leasing nu se simte inca aceasta crestere a returnarilor de masini, deoarece compania a practicat avansuri mari, ceea ce ii determina pe clienti sa nu renunte atat de usor la contract. In schimb, au crescut intarzierile la plata ratelor, fenomen semnalat si de Mircea Dihel, directorul general al OTP Leasing.
"Clientii cu masini mici au mai multe dificultati la plata ratelor. Daca inainte intarzierile erau de 9-10 zile, acum au ajuns la 15-16 zile", afirma Dihel.
In urmatoarele cateva luni clientii companiilor de leasing vor avea de suportat noi majorari de dobanda. Daca la inceputul anului aceasta era in medie de 7% la euro, acum este de peste 9%, iar la sfarsitul lui decembrie va ajunge la 10-11%, potrivit companiilor. Clientii care nu isi mai pot plati ratele la masina ajung sa fie executati silit de compania de leasing si pierd atat masina, cat si avansul si ratele pe care le-au platit pana la momentul respectiv. In general, este vorba de persoane fizice cu venituri medii, care au cumparat in leasing masini nu foarte scumpe si al caror buget a fost afectat serios de cresterea dobanzilor si de cresterea cheltuielilor curente in general, dar si de variatiile cursului de schimb leu/euro.
"Sunt returnate in general masini de valoare mica, de 8.000-10.000 de euro, pentru ca actuala situatie de pe piata a dezechilibrat mai ales bugetele familiale. Masinile scumpe nu prea se intorc la firmele de leasing, deoarece acesti clienti nu-si permit sa piarda avansul pe care l-au platit si cauta sa cesioneze contractul de leasing altcuiva. Blocajele apar la utilizatorii de autoturisme ieftine, deoarece este mai greu sa valorifici un autoturism ieftin cu unu-doi ani vechime decat unul de lux. Luxul este intotdeauna ultimul care reactioneaza la efectele crizei", considera Postelnicu.
In ultimele luni, pe strazile Capitalei s-au inmultit masinile in leasing cu anunturi de vanzare in geam."

Sursa: Ziarul Financiar,05.11.2008

Anonim spunea...

Pai daca firmele de leasing mai maresc mult dobanzile s-ar putea trezi cu toate masinile in curte.

nestor spunea...

Ceea ce ar fi un lucru minunat in ansamblu pentru traficul Bucurestiului.

Unknown spunea...

Salut

Faza cu leasingul auto am discutat-o si eu cu un prieten care lucreaza la un dealer de masini noi.
Pe langa masinile noi ei au acces si la listele de masini pe care leasigul le-a luat de la cei
care nu si-au platit ratele.
Chiar imi spunea ca a ramas socat cand a vazut saptamana trecuta cate mii de masini sunt returnate de cumparatorii care nu isi mai platesc ratele.
Ca proportie imi spunea ca in jur de 85% sunt Loganuri si masini sub 10 mii.
Cam 10-12% masini intre 10-20 mii EUR si restul masini peste 20 de mii.

Cum comentati procentele astea?

Salutari

Anonim spunea...

Mie nu mi-e clar totusi faptul ca masina poate fi predata si te-ai spalat pe maini. In contract spune clar ca ti se imputa plata diferentei (adica ce nu e acoperit prin vanzarea masinii), comision de 5% din valoarea creditului pentru neindeplinire contract, cheltuieli de executare silita, depozitare si vanzare a masinii, dobanda si ratele pana in clipa vanzarii si alte daune (si aici precizeaza ca firma de leasing poate hotari ce vrea sa-ti mai impute). Daca te judeci cu ei nu ai nici o sansa si pe deasupra mai platesti si cheltuieli de judecata.

AristotelCostel spunea...

Îi transmit celi mai caldi felicitări pretinului nostru, tovarăşul Obama, care a făcut posibilă agitarea spiritelor di pomană, dar am convingerea că omul de tinichea n-ar fi fost mai breaz ca pretinul nostru. Oricum, salut pe această cale, revenirea speciei umane în fruntea SeUA.

@ando
Când cresc ratele, tai cheltuielile. Casa sau maşina? Cei care au rate la amândouă vor opta pentru tonifierea feselor...dar asta în prima fază!

nestor spunea...

Daca singura masina pe care ti-o permiti este un Logan sunt sanse mari ca de fapt sa nu ti-o permiti nici pe aceasta.

sau

Cu cat masina pe care ti-o cumperi este mai scumpa cu atat mai mari sunt sansele sa ti-o permiti.

sau

Puterea de cumparare creste proportional cu veniturile.

Manole spunea...

Asta ar fi culmea, ca sistemul financiar-bancar să reziste la şocul scăderilor imobiliare dar să fie pus la podea de piaţa auto. Până la urmă s-au învârtit o grămadă de bani şi aici. Ca la noi la nimenea.

Rezultatul recensământului 2011 va accelera scăderea prețurilor pe piața imo?